Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek 13. prosince 2024 oficiálně zprovoznilo v Brně stavby velkého městského okruhu přes Tomkovo náměstí po Rokytovu. Řidičům tam naplno slouží nové úseky silnice I/42, které výrazně zlepší plynulost provozu a ušetří jízdní dobu. Práce na 1,2 kilometru dlouhé stavbě, jejíž součástí je půlkilometrová estakáda přes maloměřické nádraží, vyšly zhruba na 2,5 miliardy Kč (bez DPH) a trvaly tři a půl roku. Nyní se ještě budou dodělávat chodníky a upravovat plochy okolo. Připravuje se i propojení pro cyklisty a otevření lávky přes Svitavu. Na původní trasu se také od 15. 12. vrátily trolejbusy ve směru na Vinohrady.
Hlavní trasu v délce 1249 metrů, která spojuje Husovický tunel a Rokytovu ulici, ŘSD zprovoznilo už v polovině srpna. „Následně jsme ještě museli dokončit nájezdové a sjezdové rampy a instalaci nových trolejových a tramvajových vedení. Nicméně úlevu pro řidiče – díky možnosti projíždět touto částí města ve dvou jízdních pruzích v každém směru – jsme zaznamenali hned v prvních dnech po spuštění provozu na hlavní trasu,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Podle jeho slov šlo o stavebně velmi náročnou akci, jejíž součástí byly velké mosty přes Tomkovo náměstí, řeku Svitavu a více než půl kilometru dlouhá estakáda přes maloměřické seřaďovací nádraží. Práce komplikoval fakt, že probíhaly za provozu v centru města. „Náročné byly jak přeložky inženýrských sítí, tak koordinace dopravy. Po celou dobu jsme museli zachovat provoz aspoň jedním jízdním pruhem v každém směru. Koordinaci vyžadovaly i výluky na železničním koridoru během prací na estakádě, která ho překlenuje,“ přiblížil náročnost projektu generální ředitel ŘSD.
ŘSD v roce 2024 zprovoznilo i další dvě stavby velkého městského okruhu v Brně, a to VMO Žabovřeská a VMO Bauerova.
„Dostavba velkého městského okruhu je nutná vzhledem ke kapacitně zcela nedostačující silniční síti, vedené z velké části stále po městských ulicích. Po svém kompletním dobudování bude okruh nejdůležitějším prvkem silniční sítě města Brna s celorepublikovým významem. Směrově dělená víceproudá komunikace rychlostního typu, která povede mimo centrum, umožní rychlý a plynulý přesun vozidel z jedné strany města na druhou a odstraní neúnosnou dopravní zátěž z řady hlavních ulic,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.